Draytek Vigor 2130Vn niet werkend gekregen bij glasvezelaansluiting in Houten
Sinds een paar weken heb ik een glasvezelverbinding. Omdat mijn internetprovider Solcon een waardeloze router (Thomson) bij de glasvezel levert en ik na een uur al tegen beperkingen aanliep heb ik een Draytek Vigor 2130Vn router gekocht.
Deze router vertikt het om een verbinding te krijgen met de glasvezelaansluiting (Genexis Ethernet Gateway with voip). Hang ik de router aan een andere DHPC server, dan krijg ik meteen een internetverbinding met deze router. Omdat ik vermoedde dat het aan de router lag, heb ik gisteren de router omgeruild voor hetzelfde type. Helaas is mijn probleem niet opgelost. Ik ben vandaag in de glasvezelwinkel in Houten geweest en heb gevraagd daar deze router aan te sluiten op de glasvezelaansluiting. Ook hetzelfde probleem. In de glasvezelwinkel is internet van een andere provider dan Solcon.
Ik vraag me nu af of het probleem dat ik heb veroorzaakt wordt door:
- de router (gevoelsmatig nummer 1)
- de Genexis Ethernet Gateway with voip
- de combinatie router en Genexis Ethernet Gateway with voip
- glasvezelconfiguratie in Houten
Kan iemand mij verder helpen om de oorzaak van het probleem boven tafel te krijgen?
Alvast bedankt!
- 3066 keer

Voor zover ik het kan zien levert Solcon een whitelabel abonnement van KPN. Vandaar ook die Thomson.
KPN zet de verschillende diensten op het glasvezel netwerk via ethernet VLAN.
Om precies te zijn VLAN 6 voor internet (met PPPoE), VLAN 7 voor telefonie en VLAN 4 voor IPTV.
Als je ook IPTV hebt dan kun je de Vigor 2130v niet gebruiken. Volgens mij kun je WAN zijde 2130v wel instellen op een VLAN zodat je daarna met PPPoE gebruik kunt maken van internet.
Je moet dan de VLAN van het WAN aanzetten en instellen op 6. Daarna kies je bij internet voor PPPoE en zet de usernaam op macadres@solcon-access.nl. Dat solcon-access.nl gok ik even aangezien ikzelf Tweak gebruik en die hebben macadres@cambrium-access.nl als inlogcode. macadres is in dit geval het WAN mac-adres van de Vigor 2130.
Als password mag een willekerige intype. Ik neem zelf altijd 'kpn'.
Dat zou moeten werken als dat @solcon-access.nl tenminste klopt,. Misschien kunnen andere gebruiker van Solcon hier uitsluitsel over geven. En als het goed is kun je het ook zien in de status pagina van de Thomson.
let wel. Je kunt met de Vigor 2130 niet je IPTV gebruiken of VoIP van KPN!!
Beste t-force,
Bedankt voor de reactie! Ik ben er meteen mee aan de slag gegaan. Helaas zonder resultaat. Het zou inderdaad kunnen dat solcon-access.nl niet werkt. Ik heb wel gezien dat solcon-access.nl een domein is dat nog te registreren is.
Technisch weet ik weinig van glasvezel. Ik vraag me alleen af of Solcon in Houten daadwerkelijk met de VLAN's werkt. Als ik mijn notebook rechtstreeks aan het Genexis kastje hang, dan krijg ik een internetverbinding. Dat geldt tevens voor een willekeurige router die ik gisteravond nog even geleend heb.
Het Genexis kastje (http://www.genexis.eu/products.php?id=ethernet_voip) heeft overigens voor de verschillende doelen (internet, tv, telefonie) aparte aansluitingen. Voor internet maak ik gebruik van de E1 aansluiting. Als ik gebruik zou maken van IP-tv, dan zou ik een UTP kabel in de E2 aansluiting moeten steken. Dat doet mij vermoeden dat in Houten niet met verschillende VLAN's gewerkt wordt.
Groet,
André
@andre
Dat maakt het al veel duidelijker. Zoals je aangeeft krijg je een IP als je je notebook rechtstreeks aansluit.
Dat betekend dat Solcon NIET met VLAN in de router werkt en zoals het eruit ziet gewoon met DHCP een IP toekent.
Aangezien IPTV apart op de Genexis zit hoeft je router daar niks mee te doen.
Je Draytek 2130 moet DHCP gewoon aankunnen. Misschien heb je alsnog iets niet goed ingesteld.
Heb je voor de 2130 ook de laatste 1.5.x.x. firmware gedownload en erop gezet?
Oudere firmwares van de 2130 willen nog al eens problemen geven.
Beste t-force,
Ik had van Draytek Nederland al de laatste firmware gekregen. Ik zag wel op de engelstalige draytek site dat er weer een nieuwe is, maar bij de release notes staat niets over het verhelpen van problemen die ik heb.
Groet,
André
Beste André,
Je meldt dat er bij de Solcon verbinding een Thomson modem geleverd. Waarschijnlijk een TG 789V2 ( wit geval met een zwarte plaat) . Hierbij is IPTV op LAN poort 3 (geel) afgemonteerd. Indien dit het geval is zal waarschijnlijk Solcon toch wel degelijk VLAN ID Tag gebruiken om de op Ethernet niveau de diensten te splitsen. Hier in Nederland op het KPN netwerk wordt ID 6 voor internet , ID 4 IPTV en ID 7 voor VoIP gebruikt.
Heb zelf op een KPN Glasvezel deze Thomson TG789v2 vervangen door een Vigor 2130. Wel moet ik zeggen dat de Thomson een PPPoE verbinding op zette met de Radius van KPN ( gebruikersnaam en wachtwoord kunnen achterhalen uit de Thomson) . Hierbij de PPPoE WAN van de Vigor 2130 gebruikt met de MAC-adres gekloont ( had waarschijnlijk niet gehoeven ) en de gebruikersnaam en wachtwoord ingesteld. Daarna de Multi-VLAN aangezet en voor de WAN de VLAN ID 6 gebruikt. Daarna een prima Internet verbinding.
Toen voor de IPTV de LAN VLAN voor Bridge1 aangezet , bij ID 4 ingevuld en de P3 aangevinkt. OK voor het saven van de instellingen en had toen ook de IPTV icm met de Vigor 2130 werkend.
Het VoIP van KPN is op dit moment nog afgeschermd door KPN zelf , waarschijnlijk door een auto Provisioning maar hiervan hebt de gegevens niet kunnen achterhalen.
Misschien dat jouw verbinding geen Authencatie nodig heeft maar een ID op de connectie zelf , in dat geval zorgt de centrale kant voor een uitgifte van IP-adres. Dit kan DHCP zijn, maar zou dit eens checken wat er in de Thomson modem/router is ingesteld.
Hopelijk heb je wat aan mijn info.
Grt,
Odin
Beste Odin,
Bedankt voor je reactie. Ik heb inmiddels ook bij Solcon navraag gedaan en ze geven daar aan dat niet gebruik gemaakt wordt van VLAN's en dat een gewone DHCP client zou moeten werken.
Groet,
André
Beste mensen,
Solcon levert inderdaad GEEN whitelabel kpn abbo!!!!!
Zoals Andre in z'n originele vraag al omschrijft probeert hij de Draytek op z'n "Genexis VOIP" aan te sluiten. Solcon levert op de Reggefiber/WGDO-manier (en op dit moment ook uitsluitend op WGDO netwerken zoals Houten, Zeewolde, Dronten en delen van Almere Buiten).
De thomson die Solcon levert is ook gewoon een pure, niet kpn-gemerkte, speedtouch met de originele (onbeperkte) functionaliteit incl. tenet access.
Ik heb wel een -mogelijke- verklaring voor Andre z'n probleem: De DHCP bij Lijbrandt/XMS/Tweak R+ (en dus wrs. ook bij Solcon) keert een IP adres uit dat is gekoppeld aan het MAC adres van de eerste router die op poort 1 van de Genexis is aangesloten. Wil je een andere router aansluiten en die heeft een ander MAC adres, dan kan het enkele uren duren voor je op dat nieuwe MAC adres een nieuw IP toegewezen krijgt.
Allen,
Hier in Dronten werk ik met een Draytek 2930Vsn router. Geen centje pijn. Inderdaad is het even wachten voordat alles vonkt. Maar dan is het ook prima genieten! Dus aansluiten en een biertje opentrekken :-)
Groet,
Eelco
Dat laatste heb ik nu ook gedaan en nadat ik na een paar uur weer naar de router keek werkte het. Ook na uitzetten en opnieuw aanzetten kreeg ik snel verbinding. Ik ben nog wel met de volgende instellingen aan de gang gegaan waarover ik contact het gezocht met Draytek:
1e reactie Draytek:
-WAN >>>Internet Access >>>DHCP . Zet hier je MTU size eens op 1500. Probeer ook eens het MAC-adres van de PC waar je wel een verbinding rechtstreeks mee had te clonen. Het clonen gaat erg eenvoudig, aanzetten en op Clone MAC-adres knop klikken . Wel achter de PC/Laptop waar je rechtstreeks getest.
-WAN >>> Ports . Zet hierbij de Flow Control en de Power Control eens uit.
-BandWidth management >>> Port Rate Control . De Shaper Enabled aanzetten en deze op de snelheid van de Glasvezel Verbinding zetten.
2e reactie Draytek:
We denken dat uw Provider toch enige vorm ARP restrictie doet. Waardoor binnen bepaalde tijd geen andere MAC-adres entries mag registreren. Misschien verstandig om de Vigor 2130 eens te resetten naar fabrieksinstellingen , WAN even te ontkoppelen. Dan Bij WAN de DHCP te gebruiken en bij Clone MAC-adres het adres van de orginele Modem/Router op te geven. Dan de Vigor met deze instellingen opnieuw te laten opstarten , dan wachten dat de Vigor benaderbaar is (30 sec) en dan de WAN weer te koppelen.
Misschien kan het ook helpen om de GlasvezelConverter opnieuw op te starten om zo de ARP Cache eens te legen.
André
Helaas was ik gisteren iets te optimistisch. Vanmorgen na een software reboot (zonder configuratie te wijzigen) weer hetzelfde probleem. Ik ga de router terugbrengen bij de leverancier. Ik had mijn ADSL modem geruild voor een 2e hands Asus WL-500g Premium en die loopt zonder problemen meteen. In combinatie met een over te nemen Siemens IP telefoon heb ik ook waar ik de Draytek voor wilde gebruiken.
André
Ik hoo palleen wel voor je dat de Asus ook genoeg power heeft om je glasvezelsnelheid te halen. Vooral als je, ook voor VOIP, straks aan traffic shaping/qos/traffic prioritizing wil gaan doen met die Asus ;)
Gisteren een 2e hands Vigor 2130n werkend gekregen na een paar uur klooien.
Nu heb ik em stabiel up sinds ik "WAN Connection Detection" onder WAN -> Internet connection op "Disabled" heb gezet.
De default setting is "ARP" en als ik em daar weer op zet, ben ik mijn internet weer kwijt.
Dus mooi op disabled zetten ;-)
Verder heb ik alles op Default laten staan na een factory reset (reset knopje +5sec. indrukken).
Model : Vigor2130n
Firmware Version : v1.5.1
Build Date/Time : Tue May 10 19:32:17 CST 2011
(Solcon, 35/35 mbit via glas in Meppel)
Hoop dat je er wat aan hebt.....
Hallo,
Ik heb ook glas van KPN met een ZTE H200N experiabox.
Deze staat helemaal dicht getimmerd dus wil ik mijn cisco wrvs4400n gebruiken.
Als usernaam heb ik degen gebruikt die ik uit mijn ZTE kon halen, heb niet het MAC gespoofed.
Alleen kan ik het wachtwoord er niet uit krijgen maar die schijnt standaard te zijn dus bij iedereen hetzelfde.
Mijn usernaam eindigt trouwens op direct-adsl.
Kan je mij het wachtwoord mailen dan kan ik hier verder testen met mijn cisco als router.
Alvast bedankt.
gr. Richard
Nieuwe reactie inzenden