Benchmark - Fritz!Box 71710 (fw 58.04.82)
Fritz!Box 7170
Een flinke tijd terug had ik al aangekondigd een Fritz!Box 7170 te willen testen (zie hier).
Vandaag is het dan eindelijk zo ver dat ik de 7170 kan gaan testen, omdat recentelijk mijn ADSL lijn is omgezet naar VDSL met bijbehorend modem (de Fritz!Box 7340).
De Fritz!Box 7170 is origineel een ADSL modem, maar LAN poort 1 kan ingezet worden als WAN poort. Dit is eventueel interessant voor mensen welke ooit een Fritz!Box 7170 hebben aangeschaft en overwegen deze te gebruiken voor hun Glasvezel aansluiting.
De 7340 beschikt ook over de mogelijkheid om 1 van de LAN poorte in te zetten als WAN poort, echter zit er in de firmware iets niet helemaal goed waardoor dit niet werkt. Indien dit in een later stadium wordt opgelost komt er wellicht ook van de 7340 een benchmark.
Setting:
Twee machines
- 1x met enkele 1 Gbps Ethernet interface.
- 1x met 1x 1 Gbps Ethernet en 1x 802.11g WLAN
Fritz!Box 7170 met firmware versie 58.04.82
- 4x 100 Mbps LAN Ethernet interface, waarvan er een in WAN modus gezet kan worden.
- 1x 802.11g WLAN interface
Methode:
Metingen zijn uitgevoerd met iPerf. Elke meting is het gemiddelde van drie keer een meting van 60 seconden.
Snelheden:
Snelheid tussen beide machines verbonden via een 1 Gbps switch was 409,33 Mbps, dit is ruim genoeg om een 100 Mbps internet verbinding te simuleren.
De WAN - LAN snelheid (een machine verbonden via switch met WAN poort, andere direct via een LAN poort) was 19,40 Mbps, dit is naar mijn mening een waardeloze snelheid voor Glasvezel. De doorvoersnelheid is weliswaar hoger dan van de Fonera 2.0g, toch blijft de snelheid flink achter.
De WAN - WLAN snelheid (een machine verbonden via switch met WAN, andere via 802.11g) was 14,50 Mbps, ook deze snelheid is zeker niet geweldig voor Glasvezel, maar wel beduidend hoger van bij de Fonera 2.0g.
Conclusie:
Wie een Fritz!Box 7170 heeft liggen en overweegt om te gebruiken als router voor een Glasvezel aansluiting doet er goed aan om op zoek te gaan naar een sneller alternatief. Ook aanschaffen is naar mijn idee zonde als je hem als je primaire router wilt gebruiken.
De Fritz!Box biedt naast het routeren en aanbieden van wifi extra functies door middel van zijn USB poort en telefonie poorten. Als je dus nog een Fritz!Box hebt liggen is het wellicht wel handig om hem in te zetten als AccessPoint, telefonie centrale en/of print server, maar niet als primaire router voor verbindingen boven de 20 Mbps
Robin Harmsen
Initiatiefnemer Breukelen op Glasvezel
- 2346 keer

Zou je ook eens willen kijken naar de FRITZ!Box Fon Wlan 7270 en 7390?
M.vr.gr.
Eric van Uden
Als iemand een exemplaar van een Fritz!Box 7270 en/of 7390 voor mij te leen heeft wil ik ook die wel eens testen.
Overigens vind ik de 7340 tot nu toe een onding. Hij gaat op 100% CPU belasting zodra je een bittorent applicatie start, maar zelfs als je die weer uit zet blijft hij op 100% draaien (zelfs na ruim 12 uur).
En als je bittorent een nachtje laat draaien crashed het hele modem... ook wel tijd voor een firmware update.
note: bovenstaande ook doorgegeven aan AVM support.
@RHarmsen: Hoe heb je ge-benchmarked? Ik zit zelf op een glasvezel verbinding van 30 mbit up.... met de FritzBox 7270 als router. Wel via een PPPoE tunnel (Tweak glasvezel via KPN netwerk) dus misschien ook nog wel wat overhead daar van.
Kort gezegd:
De 7270 kan 30 mbit up nét aan. Maar hij staat dan wel zo strak dat, als je bv. ook nog een telefoongesprek via DECT gaat doen, de rest van z'n f uncties zoals de web interface nauwelijks meer reageren.
Dit is overigens met "traffic prioritization" (qos) aan. Ik kan me voorstellen dat hij zonder die functie minder problemen heeft, zeker met bittorrent.
Bittorrent blijft natuurlijk ook een 'onding'.... 1 dienst die een veelheid aan TCP connecties laat lopen.... en hell voor routers die al die connecties moeten bijhouden, translaten, prioritizen, etc. :)
@Robin. Bedankt voor je recensie, top werk! Ik ga AVM benaderen en als we er een ter test krijgen met Richard overleggen of jij die mag testen.
@eversteegt
Zoals beschreven heb ik hem ge-benchmarkt met iperf een heel klein programmaatje dat via TCP de snelheid meet tussen een iperf client en iperf server.
De 7170 die ik getest heb, heb ik vooraf naar factory defaults gerest en vervolgens ingesteld als router op LAN-1, verder heb ik niets ingesteld. Wat mij wel opviel was dat de web interface bij volle belasting niet meer reageerde.
Het is dat de 7170 geen DECT heeft, en ik mijn VOIP al helemaal had omgezet naar de 7340. Maar ik vermoed dat als je toch gaat bellen via de 7170, terwijl je hem vol belast, dit niet helemaal goed loopt.
Wat betreft de 7340 die ik thuis heb, daar zit wat mij betreft gewoon duidelijk een firmware probleem in.
De 7170 crashte nooit als ik bittorent aan had, terwijl de 7340 dat wel doet zonder een instelling te veranderen op de computer. En dat terwijl ik een 16 Mbit/s down en 2 Mbit/s up lijn heb, en dit zelfs makkelijk omhoog zou kunnen naar 40 Mbit/s down en 3 Mbit/s up, met de huidige abonnementen. Volgens het modem kan ik zelfs 50/7 halen op mijn lijn (als XS4all en KPN zouden willen) en misschien wel meer als KPN meer frequentieruimte zou toestaan.
@jurjen
Eric is van AVM, we hebben al contact gehad en er komt een 7270 en in de toekomst als deze uit is in Nederland een 7390 mijn kant op om te testen. Misschien kan ik wel even in de auto/trein+tram stappen om ze ook bij jullie op de testbank te gooien.
ok :). Oh ja, ik zie de methode (op de 1 of andere manier had ik alleen de conclusie gelezen :$ ). Helder.
Ben benieuwd hoe die 7270 het doet als jullie 'm testen... kijken of het ongeveer strookt met mijn bevindingen.
De 7270 kan WAN-LAN in ieder geval prima zonder problemen verbindingen van minimaal 30 mbit aan . Dit gewoon uit eigen praktijkervaring en speedtest.net.
Wat voor een evt. volgende benchmark verreweg het meest interessant is, is de LAN-WAN snelheid (dus upload, vanuit de lan-zijde gezien). Want daar gaan dus ook zaken zoals traffic prioritization en zo mee spelen. Of is de andere richting ook gemeten als je "WAN-LAN" of "WAN-WLAN" bedoelt? :)
Ik had de 'server' kant aan de WAN kant gezet, dus ik vrees dat ik alleen de WAN->LAN snelheid heb gemeten en niet de LAN->WAN snelheid.
Wel een goede om daar nog even naar te kijken, als ik van de week nog eventjes tijd heb om er rustig voor te zitten zal ik eens even beide kanten op proberen en kijken of daar (veel)verschil in zit.
Uiteraard laat ik het hier ook even weten.
Ben ook wel benieuwd of de 7270 en 7390 sneller kunnen op WLAN gebied, zeker als je daar ook Wireless-N client apparatuur voor gebruikt.
PS. Mijn 7340 loopt al bijna 24 uur lang op 100% CPU belasting, en dat terwijl internet al bijna 23 uur niet of nauwelijks gebruikt wordt.
Ik heb een kaartje van Eric hier. Zoals ook met Robin gemaild, stemt Robin nog even verder af :-)
Ik zal als ik eerdaags de tijd heb eens even testen met een Wireless client :). Dat wordt dan wel gewoon een test van WLAN <-> LAN for the time being :). Met max. 100 mbit (aangezien de 7270 geen gigabit poorten heeft).
Ik zie deze review + die van de Fonera nog niet terug op http://www.glasvezel.nu/apparatuur ... misschien moet iemand die page even aanpassen?
@Nils, ik zal even overleggen of de review daarbij kan omdat het een forum 'review' is en niet op onze nieuwspagina heeft gestaan.
@Nils: Komt voornamelijk omdat ik niet verbonden ben aan Glasvezel.nu, vandaar ook dat deze reviews hier in het forum staan.
@Richard: wat mij betreft is het geen probleem om ze in het overzicht op te nemen, alhoewel ik er ook weinig bezwaar tegen kan hebben omdat ze toch al publiekelijk online staan.
Hopelijk snel de spullen om ook overige AVM routers te testen.
Nieuwe reactie inzenden